– Bøker gir meg mye glede!

Påsken er rett rundt hjørnet, og en av dem som er klar for ferie, er bibliotekar Else Dahl ved Eiker videregående skole. Hun oppfordrer både ansatte og elever til å finne frem ei god bok til fridagene.

Else Dahl er bibliotekar ved Eiker videregående skole. Hun har flere bokanbefalinger foran påskeferien. - Klikk for stort bildeElse Dahl er bibliotekar ved Eiker videregående skole. Hun har flere bokanbefalinger foran påskeferien. Anine Gedde

Else forteller at hun ikke har noen spesielle tradisjoner i påsken, men en ting er viktig, nemlig bøker. Og ifølge henne finnes det mye god og egnet litteratur, både krim og skrekk. Spesielt trekker hun frem to av sine egne favoritter:

Den tause pasienten av Alex Michaelides og Elskede barn av Romy Hausmann er to gode psykologiske thrillere, og de passer perfekt til påsken, mener hun.

Bibliotekaren mener at man får mye igjen av å lese bøker.

– Når du leser bøker, kan du lage dine egne bilder. Og finner du den rette boka, kan du komme inn i ditt eget univers. Det er veldig avslappende. Bøker gir meg mye glede, forteller hun.

Man får også mye annet igjen av å lese bøker. Blant annet kan man lære om hvordan man selv bygger opp setninger. Dette er selvsagt nyttig kunnskap når man skal skrive egne tekster, for eksempel eksamensbesvarelser og andre skoleoppgaver.

Har du ikke lest så mange bøker? Er du litt fersk på dette området? Da har Else flere anbefalinger å komme med.

– Gangster er en lettlest og spennende bok. Denne passer for en som ikke ønsker de tyngste bøkene. Den handler om en gutt i et dårlig miljø. Han dealer og tjener godt på det. På 18-årsdagen blir han tatt. Han inngår en avtale med politiet om å infiltrere narkomiljøet for å unngå straff.

Bibliotekaren nevner også en bok ved navn Stygge jenter. Denne kan minne om den verdenskjente serien «Gossip Girl».  Der er det blant annet baksnakking og meldinger som blir sendt rundt. Et annet alternativ er Den stille uke av Svein Petter Næss. Denne boka har forresten gitt forfatteren den høythengende Rivertonprisen.

Else har en klar oppfordring til alle som ikke leser:

– Gå til et bibliotek og få anbefalinger og veiledning. Kanskje har du en favorittserie? Det kan hende at den også finnes som bok. Videre kan det være en fordel å starte med en bok som ikke er altfor tjukk. Da er det lettere å motivere seg til å komme i gang med lesingen. Ungdomsbøker kan også være et godt alternativ. Forfatterne er ofte gode til å sette seg inn i ungdomslivet.

Til slutt forteller Else Dahl at biblioteket på skolen er for elevene. Det er også viktig for henne å påpeke at innholdet i hyllene er valgt ut for ungdommer. Ellers er biblioteket en plass for alle, enten man vil nyte en bok eller drive med skolearbeid.

Ha en kriminelt god påske!

Skrevet av Selma Solsrud Sveen, elev på medie- og informasjonskunnskap Vg2